Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 24 mars 2010 08:41

Alla rusar ut ur huset för att söka igenom platsen där pallen kan ha landat. De letar en kvart i mörkret innan de hittar pallen bredvid en död katt. Vratyas börjar bryta loss benen på pallen och i ett av benen hittar han en lapp. Där kan han läsa orden: "Ankor kan endast hittas om man vad man letar efter. Endast en jägare kan vara framgångsrik, för han känner igen lukten när det luktar anka. Om en jägare någon gång skulle försöka: stäng ögonen och lita på ditt väderkorn. Det sviker dig aldrig om du är en sann jägare."

 Lyckligtvis känner sig Vratyas som en sann jägare och vill gå och lägga sig på Ankan & Dvärgen för att sedan ge sig av genast. Men Niramir envisas med att de ska meddela Nafmenlos om sina framgångar och de beger sig först till skuggfolkets tillhåll.

 När de kommer in genom dörrarna blir de nästan överfallna av vakterna och direkt när de kommer in skriker Nafmenlos: "De har hittat oss! Döda dem!"

 Men så vänder han sig om från elden för att se på dem och inser att han hade fel. "Nej, det är ju våra vänner! Vad har hänt med er?!" utbrister han. Han går fram mot dem med oro i blicken och Niramir visar upp den växande bölden. Den är svart och dallrig.

 Nafmenlos ryggar förskräckt tillbaka. "Hämta skuggkniven Vilma," viskar han. Älvan går och hämtar skuggkniven och ger den till Nafmenlos som genast skär av bölden. Han gör samma sak med Vratyas och slänger båda de svarta utväxterna på elden. Den ger ifrån sig hotfulla, väsande läten och flammar upp till tredubbel storlek i några sekunder, sedan blir den normal igen.

 "Vad hände?" frågar Nafmenlos. "Hittade ni någonting?"

 Niramir: "Vi blev överfallna av de skugglösa inne i Äggberts hus. Jag och herr vratyas här blev bitna av dem, men vi lyckades tillslut övervinna dem. Vi hittade en lapp skriven i Äggberts handstil, jag tror den gode Vratyas kan berätta mer."

 Vratyas: Ja, det stod att endast en jägare, en sann jägare, kan hitta en anka. Och för att hitta den måste han använda sitt luktsinne. Jag tror att jag är karl nog för uppgiften. Vi ger oss av imorgon bitida."

 Nafmenlos: "Det glädjer mig att ni gjort framsteg, men jag kan ännu inte lita helt på er. Innan ni ger er av imorgon vill jag att ni kommer hit och tar med er Vilma."

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards