Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Kampen fortsätter!

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 11 oktober 2012 14:43

Just det! Kampen fortsätter! Vi elever tänker inte ge upp förrän vi går hem till jul och framtiden är definitiv. Sofie tror att vi ska ge upp. Det kan hon glömma. Så länge det finns elever och lärare på plats i Brunnsvik - så länge det finns människor där ute som värnar om kulturen och historien - så länge kommer kampen om de 19 idylliska byggnaderna på sluttningen ner mot Väsman att pågå. Kampen FÖR folkbildningen, FÖR arbetarrörelsen, FÖR historien, FÖR demokratin. Och för de löften vi fått, ja för vår utbildning och våra liv! Skulle vi bara ge upp den kampen? Inte en chans. Den Blonda Ångvälten tror sig vara så hård och stark att hon kan överleva att köra genom ett minfält. Vi går bara och väntar på smällen, som inte känns särskilt långt borta.


Vår misstroendedeklaration har nått Brunnsviks folkhögskolas styrelse. Dessa gör sitt allra bästa för att blunda för det faktum att vi inte har det minsta förtroende för dem. Men vi tänker inte låta det stanna där, vi hade knappast väntat oss någon annan reaktion från deras sida. Vi tänker gå längre. Vi tänker gå långt. Så långt som det krävs, rentav, så får vi se vart det leder oss. Sofie Sviklunds avgång är dock bara en liten del i vad vi hoppas på. Det löser inte hela problemet, men vi måste vara redo för möjligheterna som öppnas när hon avgår. Vår främsta möjlighet, i dagsläget, är att permanent få bort ABF NÖSS från skolans styrelse. Och en annan viktig faktor är LOs dotterbolag - Brunnsviks Förvaltning AB - som under ledning av Enrico Barile tar ut så höga hyror för lokalerna att det hela liknar en bolagsplundring.


Vi är inte ensamma i den här kampen. Vi har människor ute i samhället som hjälper oss från sina egna positioner och genom kontakter. Många är de som upprörs av detta bedrövliga beslut. Dessvärre har riksmedia ännu inte insett allvaret i detta, de är troligtvis långsamma och byråkratiska. Vi har sedan i måndags tillsatt en grupp elever som ska ta kontakt med rättsväsendet och söka hjälp där. Om det här blir en rättstvist så lär allting hamna i ett annat ljus. Och vi får mer tid på oss. Tid som vi är i så stort behov av. Tid som även Sofie och styrelsen behöver otroligt mycket. Den vågskålen måste tippa över på vår sida. Och om rätten börjar granska detta kommer också mycket annat tas upp för granskning, för det finns SÅ MYCKET SKIT i ABF NÖSS bagage. Och så mycket ont som vår rektor ställt till med.


Så vi fortsätter trycka på pressen. Vi trycker på juridiken. Vi anordnar en ny manifestation med tyngre och rikskända namn. Och! Kamrater! Elever! Läsare! Sverige! Kampen fortsätter! Något som Sofie fick veta i måndags, hehe.


 
 
  Det verkar vara något tekniskt fel här, så att bara halva framförandet visas i inlägget. Jag vet inte varför, men jobbar på att fixa till detta. Håll till godo med halva sången så länge!


Och vänner! Vi kommer inte att förlora!

/Jon Sagoförfattaren, sångaren, Brunnsvikaren, förkämpen och Den Röda Tuppen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag ba...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards