Alla inlägg under februari 2014

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19

1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ eller destruktiv. Ge näring åt den förstnämnda och bedöva den andra, men såra ingen.' Det är just den insikten jag kommit till under vintern - och det jag också börjat åtegärda.

2. Knekten av svärd. Spontan reaktion: ingen. Jag brukar ha svårt för att tolka det kortet. 'En ung människa med god fantasi och initiativ vill inkludera dig i hens projekt. Dela entusiasmen, men var rationell.' Det var mötet med mitt yngre jag när jag låg i badkaret som ville inkludera mig i sitt projekt - att bli reseledare. Nu är jag äldre, visare och mer rationell, men jag delar passionen. Förr kändes det rätt, men nu har jag rationella anledningar till mitt val också.

3. Djävulen. Spontan reaktion: WTFOMGOHNOES! 'Det finns flera sätt att falla offer för subtil övertalning. Fall inte offer för dessa utan vänd ut- och in på allting. Beslutet måste vara ditt eget.' Nu har förvisso Zeth berätat att inga av de val vi gör är helt och hållet våra egna, men bortsett från det råder kortet mig att verkligen fundera över de val jag har, samt att inte falla offer för någons övertalning. Jag måste helt enkelt ha massvis med kött på benen innan jag bestämmer vad jag ska ta mig för.

4. Åtta bägare. Spontan reaktion: Jag går därifrån och visst är det ett offer. Men jag vet inom mig att bägarna är urdruckna. 'Överge vanor och sök det nya. Fascineras av det okända men gå försiktigt.' Jag, jag är ganska säker på att det är det som kommer att ske. Det känns som att jag är helt och hållet inne på det spåret, även om jag fortfarande är öppen för förslag. Men jag har känt dörren stängas alltmer på sistone, det har jag. Det jag lämnar är tomma bägare, vars bittra juice jag alltför länge insupit. Men det har nog gjort mig både lärd och vis.

5. Fyra svärd. Spontan reaktion: Åh fuck! Är detta framtiden eller är det fortfarande nuet? Jag känner mig och har på sistone känt mig som på bilden, men väntar det mer av den varan efter mitt beslut? Jag är inte säker... 'När du känner att energin sviker dig; begär vapenvila och dra dig undan för att analysera situationen.' Ytterligare jobbigheter väntar mig och min energinivå kommer dröja innan den ökar. Jag kanske bör acceptera det och ta en självvald paus för att reflektera innan allting gått för långt.

6. Sex svärd.Spontan reaktion: Någonting kommer inte att leva upp till mina förväntningar. Kortet antyder någon form av resa. 'För att uppdaga sanningar och mysterier måste man ofta gå till botten med dem. Ibland är det man upptäcker inte vad man hoppats på.' 

7. Knekten av mynt. Spontan reaktion: Aah, jag finner något! Kanske jag rentav hittar rätt? 'En ung människa kommer försöka förföra dig för egen vinning. Trots detta har hon en del goda idéer som du kan ta tillvara på.' 

8. Sex mynt. Spontan reaktion: När jag har någonting att dela med mig av bör jag göra detta. Och jag kommer hamna i situationer där jag kommer kunna investera det kapital jag har - och förhoppningsvis få avkastning. 'Dina resurser är inte oändliga. Var generös med det du har, men ge inte bort mer än du har kapital till.' Dels säger kortet alltså att jag kommer hamna i situationer där jag äntligen kan få avkastning för det jag har att erbjuda och folk kommer vara intresserade av det, men jag får samtidigt inte ge bort för mycket. Om jag exempelvis ger för mycket av min energi så kommer det sänka mig. Jag får inte ge bort mer än jag har.

9. Ess i bägare. Spontan reaktion: En sprudlande fontän. Mina ovan nämnda investeringar kommer ge avkastning och jag kommer ha liv och energi i mängder. 'En tid av glädje och överfläd stundar. Du kommer bli tillfreds med ditt arbete. Någonting viktigt är på väg att hända. Familjeband stärks.' Det blir ljusare och ljusare, efter året som började så mörkt och trist. Det verkar som jag har glädje att vänta!

10. Kejsaren. Spontan reaktion: alltid svårläst. 'Sök skydd hos auktoriteter. Spara din energi för att öka stabiliteten. Din inre styrka kommer behövas för att övervinna senare hinder.' Om det blir som jag tror det blir innebär detta att jag skall ta kontakt med de företag som presenterar sig under utbildningen, och rida lite på deras axlar innan det återigen är dags för mig att stå på egna ben. Inför helt nya uppgifter. Det kommer inte bara kräva styrka av mig, utan även kunskap. Kunskap som jag förhoppningsvis tillskansat mig under veckorna fem.

11. Stjärnorna. Spontan reaktion: Frid och frihet, både inre och yttre. 'Du kommer lyckas att uppnå det du önskar om det är skrivet i stjärnorna. Överge inte hoppet, men låt tankarna vandra i olika riktningar.' Det kan betyda vad som helst - förhoppningsvis det goda. Jag vågar inte spekulera i vad som kan komma att inträffa, jag är rädd att göra den typen av spådomar. Men jag vet ju vad jag tänker på...

12. Sju svärd. Spontan reaktion: Stöld. Någonting kommer... stjälas? Min energi? Stjälas kan också översättas med berövas... Jag känner på mig att list kommer vara inblandat. 'För att nå framgång är det nödvändigt att ta risker, men gör inte det vårdslöst. Berätta inte för andra vad du tänker göra.' Aha, jag skall vara sneaky... Eller kommer någon vara sneaky mot mig? Det är det här som är det spännande med spådomar - man vet aldrig hur utfallet skall tolkas förrän det faktiskt inträffat. 

13. Trenne pålar. Spontan reaktion: Är det redan slut? Vad tar slut? Eller är en resa förestående? Bilden ger ett vomdigt intryck. 'Förbered ditt projekt ordentligt. Distribuera din energi med visdom. Det du företar dig kommer att belönas.' Enligt häftet skall jag alltså vid den tidpunkten genomföra en resa på egen hand. Är det den jag skall smyga med för andra enligt kortet innan? Hur som helst verkar det som att det kommer gå bra.

14. Drottningen av mynt. Spontan reaktion: Jag bör akta mig för att spegla mig för mycket i min egen glans. Istället borde jag se vad jag gör bra och vad jag gör dåligt - ständigt sträva efter att förbättra mig själv. Men samtidigt belöna mig för det jag gör bra, vilket kommer vara ganska mycket. Så mycket - tror jag - att det kommer finnas risk att jag stirrar mig blind på det och slutar utvecklas. 'En välbärgad affärskvinna kommer att kunna erbjuda dig fördelaktiga överenskommelser - förutsatt att du vet hur du skall komma i hennes gunst.' En framgångsrik kvinna - troligen då inom resebranschen - kommer kunna ge mig väldigt fina erbjudanden om jag bara lyckas smöra in mig hos henne.

15. Åtta svärd. Spontan reaktion: DAFUQ?! Fastbunden och förblindad, är det så mitt år kommer att sluta? Eller råder kortet mig att sluta vänta utan ta initiativ själv? 'Repen som binder dig idag kommer lösas upp, men min frihet kommer icke desto mindre inskränkas. Osynliga rep binder hårda är synliga.' Jag tolkar detta sista kort som en sammanfattning av året, vid slutet av vilket jag kommer vara fri från depressionen och tristessen som binder mig idag, men jag kommer istället vara bunden på annat vis. Kanske inser jag mot slutet att jag är fängslad av branschen? 

 

  

 

Sammantaget verkar korten också tycka att beslutet jag är på väg att fatta är ett bra sådant, men att det även där finns risker. Dock är det värt risken att lämna det jag befinner mig i, och jag kommer åtminstone för en tid bli lycklig igen. Jag kommer hitta tillbaka till livet, troligtvis under utbildningskursen. Vägen är inte spikrak, men det är ett väldigt bra alternativ till den jag går idag, och det innebär dessutom att jag sjösätter ännu en dröm. Summa summarium: Jag har ingenting att förlora men massor att vinna. Tiden är inne. Det här är Vägen.



Vi ses i Framtiden!


Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards