Direktlänk till inlägg 21 december 2013

Tre ormar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag bara till någon gång ibland. Deras bett var inte dödliga, men jag visste instinktivt att de skulle göra ont. Trots det ville jag att den fria ormen skulle bita mig (i foten) för jag visste också att om den bits kommer den att föröka sig och jag kommer få fler ormar att ta hand om och älska. Den kröp runt mitt ben och blottade tänderna några gånger som redo för att hugga, men den högg aldrig och jag kände mig ledsen över det.

  En dag gick jag på bio med ormen som enda sällskap, och som vanligt lät jag den kräla iväg. Jag såg dess svarta rygg ringla sig fram över golvet, sedan ser jag inte mer av den på ett tag. Filmen börjar. Plötsligt vet jag att ormen har bitit en annan person i publiken (en man). Jag känner viss glädje, för jag vet att det betyder att den kan komma att föröka sig, men känner samtidigt sorg över att det inte var jag. Jag börjar se mig om efter min orm. Den är långt till höger om mig, på samma stolsrad, när jag får syn på den. Men en annan människa - person A - får också syn på den. A ställer sig upp och stampar på ormen så att den dör. Sedan skriker A "Här har du din jävla orm, idiotjävel!" och sparkar resterna av ormen så att den landar framför mina fötter. Jag känner A's hat strömma mot mig och vet att A funnit stort nöje i det som hände, trots att hen bara visar ilska.

  Det är inte kroppen av en orm som breder ut sig framför mig. Det är en svart-röd pöl av sörjigt blod och ormdelar, som om djuret hade exploderat. Det sista jag vet innan jag vaknar är sorg över den döde ormen och dess grymma bortgång.

  När jag vaknar inser jag att jag ju har två ormar till och sträcker mig efter kylskåpet som i drömmen stod bredvid min säng. Men där fanns inget kylskåp. Bara ett nattduksbord. Ormarna är inte här.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 11 mars 2013 15:36

Ännu en sketen saga vars enda syfte är att underhålla. Så pissa på er av skratt nu - här kommer...:   Geten Frans - det ulliga åbäket från Åmål - blängde skeptiskt på TV-rutan. Den var svart. "Jävla samsung-skit!" svor han och spottade ut de sönd...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards