Alla inlägg under september 2013

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om jag fortsätter i vagnen är jag fortfarande i händerna på Hjulet, och att vara det är att lita på den tur som jag inte ges. Sfinxen har ryttarens svärd. Och det är dit vagnen för ryttaren. Till svärdet! Men också in i Hjulets våld. Men det finns inget annat sätt. Ryttaren behöver det där svärdet.

  Tre svärd! Svärden är tre! Det är dessa som skär i mig. Drottningen, Vagnen och Hjulet. Alla tre har varsitt svärd. Tre svärd inbäddade i det röda. Är drottningen den som svikit mig och nu är utom räckhåll? Eller någon mer aktuell? Är kärran vägen framåt eller vägen ner i djupet? Är Hjulet välvilligt eller inte? Ovanpå hjulet sitter sfinxen som stulit vagnryttarens svärd. Han behöver svärdet, och för att få det måste han möta sfinxen. Kunskap. Är kunskap nyckeln? Eller är nyckeln gåtan? Är gåtan nyckeln? Drottningen av svärd... Hon är dörren. Dörren bakom vilken de tre svärden vilar inbäddade. Men vem är hon? Var är hon? Sfinxen som har svärdet har nog också nyckeln. Först måste jag alltså hitta nyckeln och svärdet, sedan måste jag leta upp dörren. Men jag vet fortfarande inte vem dörren är.

Fortsättning följer, är jag rädd...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards