Direktlänk till inlägg 10 april 2010

Del XXVI Föreställning i Bäcka-Hoby

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 april 2010 11:57

En vecka senare, efter att äntligen ha kommit igenom den stora, mörka skogen hade de anlänt till den lilla byn Bäcka-Hoby. Till allas förtjusning och under många nyfikna blickar hade de börjat sätta upp det stora tältet. I skymningen stod allting klart och kön ringlade lång. Henning och Angelica stod bakom en tältflik och väntade på sin entré. Efter ett kort inledningstal av Knorre skulle de rusa in och spela upp cirkusens öppningsnummer. De hade redan laddat och var redo att löpa med kniven i munnen när de hörde Knorre börja prata där ute.

 "Ärade medborgare i den lilla byn Bäcka-Hoby! Jag är Olle Utter och ikväll ska vi för första gången uppföra den cirkus som vi så länge tränat på, så ni ska känna er hedrade. Uruppförandet av Ankmossens cirkus är vad ni är på väg att bevittna. Håll någon hårt i handen och stirra er blinda på den exklusivitet som ni snart kommer få skåda. Först ut ikväll är ankartisterna Andrea och Hubert Dolknäbb med sin dödligt vassa hinderbana. Ge dem en stor applåd: Andrea och Hubert!"

 Henning (alias Hubert) smekte den vassa klingan med tungan. Spetsen var kall och skarp, och varmt blod fyllde hans mun. Smaken lugnade honom. Han och Angelica nickade samfält och rusade in i manegen till åskådarnas stigande jubel. De hade övat den här banan hundratals gånger och visste precis vad de skulle göra. Det började med att de sprang i full fart och hoppade genom varsin ring av eld. Henning lät dolken glida ut ur munnen som planerat och lät Angelica kasta upp den framför sig samtidigt som de båda hoppade igenom en brinnande ring. De landade samtidigt på andra sidan. Angelica fångade dolken i munnen och vände sig mot Henning som springande tog den ifrån henne och rusade mot nästa hinder. De sprang uppför varsin gungbräda och sedan ner igen.

 När de kom ner tog de båda dolken i munnen igen och sprang mot en hög med stockar som de sedan skulle hoppa ner för. Henning höll det kalla och släta stålet borta från tungan när de sprang. De landade med två dunsar, Henning lite före Angelica. Han hade lärt sig hur han skulle landa för att inte skära sig, och det gick bra även den här gången. De sprang mot en enbuske som de tagit med sig från skogen och hoppade rakt genom de taggiga grenarna.

 När de närmade sig det sista hindret, trädet med linan, blev det alldeles knäpptyst i hela cirkusen. Angelica och Henning klättrade upp för de kala grenarna med dolken mellan sig i näbbarna. Två linor spände mellan detta träd och nästa, tillräckligt nära för att de skulle kunna ha dolken mellan sig. Samövade och sansade tog de långsamt ett steg i taget över den hårt spända linan. Inte en enda gång vacklade de och stadiga på foten men med skakig puls nådde de äntligen trädet på andra sidan. Där väntade två rep som de använde sig av för att tillsammans långsamt fira sig ner med kniven i munnen. När deras fötter stötte i marken var hinderbanan över och en störtskur av applåder öste över dem.

 En stor utter log mot dem, en utter de aldrig sett innan. "Bra jobbat," log uttern med Knorres röst och de insåg det själva med en gång. Hans förklädnad var helt och hållet vattentät.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag ba...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards