Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Del XXIII Ugglans återkomst

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 7 april 2010 07:42

Och de övade. De övade i sju dagar och sju nätter. Eller nja, de sov ju på nätterna, men i drömmarna var de kvar i sina nummer. De hade så mycket att stå i under de här dagarna att de inte hann planera något. Knorre var den som gick runt och peppade alla och gav glada kommentarer stående på huvudet. Henning och Angelica hade fullt upp med sitt kniviga nummer. De skulle tillsammans springa en hinderbana med en kniv i munnen. Det skulle gå så snabbt som möjligt utan att de skar sig. I början använde de en vanlig pinne, men efter fem dagar ansåg de sig så duktiga på det de gjorde att de bytte till Angelicas dolk.

 Alla djuren (både det tjugotal som beslutat sig för att hjälpa till med cirkusen, och alla de andra i mossen) tittade storögt på medan de rusade över stockar och genom buskar. Det otäckaste var nog när de klättrade upp i ett träd tillsammans och sedan gick på lina till ett annat träd. Där höll nästan samtliga djur någon annan i handen.

 Hur som helst, efter sju dagar och sju nätter återvände Eniro på snabba, tunga vingar. "Har du tagit några flygfoton över situationen nu?" undrade den alltid lika muntre Knorre.

 "De har vakter överallt. Alla letar efter Henning. Det är för riskabelt. Vi kommer bli upptäckta direkt."

 Ugglan pratade i korta, flämtande meningar. Hon hade flugit hårt, i sporrsträck om hon hade varit en häst. Hon dröp av svett.

 "Har du flugit i sporrsträck?" frågade Angelica med ett skevt leende.

 "VA?! En Porrfläck?! var då?!"

 "Hihi, så som du löddrar av ansträngningen borde du ta och tvätta öronen lite med löddret," sade Knorre. "Vad Angelica här försökte säga är att hon liknade dig vid en häst som rider i sporrsträck."

 Eniro tittade surmulet och utmattat på dem. "Nåja, jag kan berätta senare i detalj. Först måste jag vila mig och tvätta mig. Fortsätt öva ni."

 Ugglan flög iväg bort till sitt bo. Henning, Angelica och Knorre såg allvarligt på varandra i tre sekunder. Sedan brast de alla ut i ett gapskratt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag ba...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards