Direktlänk till inlägg 6 april 2010

Del XXII Drömmen om en cirkus

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 6 april 2010 14:17

Djuren började uppträda och göra en massa konster. De var mycket akrobatiska och duktiga på det de gjorde, och Henning hade blivit imponerad om han ägnat dem någon som helst uppmärksamhet. Men hans tankar var långt borta, de hade mycket de skulle planera. Att resa in i Redet förklädda till en cirkus var ingen dum idé, men det var inte bara att gå in. Man kan inte gå in i Redet bara sådär. Speciellt som cirkus, man kom inte in och fick uppträda för de 'ärevördiga' om man inte tidigare skaffat sig ett rykte. De skulle behöva uppträda i många byar på vägen dit, och det skulle gå långsamt. Förvisso skulle det ge dem ännu mer tid att planera, men det skulle också ge dem mer tid att oroa sig. Dessutom skulle det trötta ut dem.

 Han tänkte över det flera gånger medan djuren gjorde konster runt honom till Angelicas och Knorres applåderande förtjusning. Att göra entré som cirkus var ingen dum idé. Han kom att tänka på ett gammalt talesätt som hans far lärt honom: 'ju fler blickar man har på sig, destu mer tror folk att de vet. Ju mer de tror sig veta, desto mer närsynta blir de. Låt dem tro och låt dem prata, rykten är aldrig annat än rykten.'

 De skulle gå in och placera sig själva mitt i sina fienders blickfång. På så vis skulle Rågbald äckelfossing aldrig misstänka något, ingen är väl så dum att han uppträder framför näsan på sina fiender? Knorre var inte dum han...

 "Knorre," sade Henning. "Vad har du för planer angående den här cirkusen?" Han ville försäkra sig om att de tänkte liknande.

 "Jag har i ärlighetens namn inte tänkt så mycket. Idén bara slog mig. Vi förklär oss och ställer oss så nära dem att de inte kan se helheten. De har väl ingen aning om vart du tog vägen? Jag kan slå vad om att de vänder uppochner på hela Ankrike efter dig. Ingen kan väl ana att du flytt hit och samlat ihop en skock med djur. Det är nog ingen dum plan faktiskt."

 "Nu ska vi inte planera," sade Angelica. "Nu ska vi öva. Kom Henning, vi har ett nummer att öva in!"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag ba...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards