Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 25 juni 2010 14:40

TJOHO!

Vilken underbar tur i forsarna man fick sig idag! Till de flestas laettnad lever jag fortfarande efter dagens strapatser. Vi spenderade tvaa timmar i en liten gummibaat paa en liten flod i de Slovenska alperna. Vi boerjade med att dra paa oss det tajtaste jag naagonsin burit: vaatdraekter. Daerefter satte vi oss, utrustade med paddel, hjaelm, flztvaest och dessa tajta vackra draekter, i den lilla baaten och gav oss ut i stroemmarna.


Jag har laenge velat genomfoera detta aeventyr, men att det skulle vara fler aktiviteter inblandade hade jag aldrig vaagat hoppas paa. De oevriga aktiviteterna innebar att laegga sig mitt i stroemmen och flyta en bit, att hoppa fem meter fraan en bro rakt ner i stroemmen samt att staenka en massa iskallt vatten paa oevriga deltagare. Laater detta farligt? Naa, riskabelt var det kanske, men ingenting haer i vaerlden aer riskfritt. Men faa saker aer saa roliga som att utsaetta sig foer dessa galna grejer, med goda saekerhetsmarginaler, och leva med de haeftiga minnena. Dessutom visste man ju hela tiden, med de haer guiderna skulle vi inte faa goera naagot om det var farligt, och de visade hur man skulle goera och rentav uppmuntrade oss att goera det. Saa kul har jag nog inte haft paa laenge.


Och foerresten, ni som laest Sagan om Henning och insett att jag aer besatt av ankor. Jag hoppas att ni foerlaater mig eller beundrar mig, men igaar kvaell aat jag anka! Det var riktigt gott faktiskt.


Ikvaell drar vi i princip hemaat, kommer hem paa maandag. Glad midsommar paa er allihopa!

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 25 juni 2010 08:44

Joddella-hoho!

Er episke aventyrare befinner sig i alperna denna midsommar, och han ska idag ut och fira denna hoegtid med att utmana alpstroemmarna och ge sig ut paa naagot som han laenge droemt om: Forsraenning!


Kusinernas och mina utflykter tog oss fraan Svartbergs kuststaeder och vidare upp till Kroatien. Det var varmare vaeder i montenegro, men vi led inte direkt av kylan foerraen sista dagen. Kusin Elias och jag aer de som varit mest aktiva, vi har promenerat tillsammans sammanlagt 9 mil i naturen denna semester. Och daa raeknar jag inte med alla vaara stadsvandringar. Hur som helst, naer vaedret blev foer kasst i Kroatien spenderade vi en hel natt och en halv dag paa taag och tog oss hela vaegen till Sloveniens huvudstad Ljubljana. Daer spenderade vi en halv dag och kan ni taenka er: I en solig park i en huvudstad fick jag aentligen lite faerg paa mig! Jag har undrat mycket denna semester hur jag ska kunna komma hem och se ut som en blek get, men nu har jag i alla fall blivit en smula faerggladare.


Naer fotbollsmatchen mellan slovenien och england var avklarad (vi saag den paa storbild paa ett av sloveniens torg, och slovenien torskade) drog vi upp mot alperna. Vi aer nu daer foer andra och sista heldagen och ska snart ut och paddla paa forsen. Om vi oeverlever detta, hiehie, saa drar vi i princip direkt hem ikvaell. Vi kommer bara goera smaa stopp i obligatoriska staeder saasom Prag och Berlin. Paa maandag kommer jag hem igen!Glad midsommar paa er allihopa!

Puss & kram alla goseponkar!

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards