Alla inlägg den 12 februari 2010

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 12 februari 2010 10:27

Varje skriven sida för mig närmare slutet. Varje sak jag gör, varje liten handling och varje andetag, för mig närmare målet. För ingenting jag eller någon annan gör saknar konsekvenser, allting läggs ihop till den gigantiska summa som sedan ska summera våra liv. Och boken förstås, varenda ord jag skriver för mig närmare slutet hur lång än vägen dit må vara.


Både ord och handling har makt. En makt som inte borde underskattas. Det lilla vi gör kan  vara det som orsakar bägarens översvämning eller får istappen att lossna och ramla ner i huvudet på någon. Men det kan lika gärna vara just detta lilla som gör att folk tänker igen innan de hoppar eller inser att de faktikst också är värda att finnas. Varje ord, varje handling har en mening.


Vi är bara människor och kan inte i alla lägen förutse konsekvenserna av våra förehavanden, men vi kan försöka minimera riskerna genom att två gånger tänka över hur det vi gör kan tas emot. Det som är en struntsak för oss kan betyda så mycket för någon annan, låt våra handlingar sprida glädje istället för sorg. För varje litet vattendrag vi skapar rinner så småningom ut i havet, avdunstar och kommer ner över oss igen i sitt eviga kretslopp. Vårt eget piss regnar ner över oss. Allt vi gör får konsekvenser och kommer tillbaka eftersom det är använd energi, och energi dör inte utan ändrar bara form.


Ni undrar förstås alla vad jag pratar om? Varför är jag så filosofisk? Det är en yrkesskada och jag måste skriva av mig någonstans. Puss, ni härliga människor och resten!

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards