Alla inlägg den 23 augusti 2010

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 23 augusti 2010 09:37

I mitt förra inlägg skrev jag om Guds rike som skall återkomma till jorden. Igår såg jag ett program på tv och kom att tänka på en sak: Religion är viktigare än man tror. Men det är inte religionen så mycket som andligheten som är viktig. Om vi inte låter vår spirituella sida komma fram, inte tror på irrationella saker, inte vågar hoppas, då förgås vi. I vårt sekulariserade samhälle har det nästan blivit något fult att vara religiös. Att tro på någonting. Alla säger ju ändå negativt att det inte finns.

 Sånt gör mig arg. Varesig det finns eller inte så måste man få hoppas och tro. Om man utgår från att det inte finns säger man adjö till sin andlighet, och andlighet är en del av att vara människa. Ingen folkgrupp mår så dåligt som en som övergivit sin tro.


Och vad ska man tro i dagens samhälle? I svåra situationer kan vi åkalla Gud och skylla på den allsmäktige fadern och fråga varför det hände. Men eftersom Gud enligt så fruktansvärt många inte existerar så lyssnar han inte heller. För Gud är inom oss. Gud är vår andlighet. Och om vi avsäger oss Gud, avsäger oss vår andlighet, hur kan vi då förvänta oss att den ska komma tillbaka efter så lång tid. Det tar tid att återfå något som man så ignorant och lättvindigt kastat åt sidan.

Eftersom så många övergivit tron på något större, något bortom vår förståelse, börjar man istället betrakta och tro på världen runt omkring. Då kan man bara sätta på nyheterna för att förstå vad folk tror på. Girighet, själviskhet, katastrofer, kortsynthet, småsinne, enfald. Allt detta, förutom de flesta av naturkatastroferna, är resultat av en förlorad andlighet. Människor som offrat sin medkänsla och sin gudomlighet till förmån för materiella rikedomar. Det är vad som syns idag bland människorna, och det är det som äventyrar vår vackra världs överlevnad.

 För det finns skönhet på jorden, gåvor från Gud. Men giriga människor förstör allt det vackra för att kunna tjäna ännu mer pengar. Jag hatar sådant, jag hatar det! Utan skönhet vill jag inte leva. Utan andlighet blir jag bara ett skal. Behåll er andlighet och er tro, annars blir ni olyckliga.

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards