Alla inlägg den 10 september 2011

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 september 2011 16:33

Den stora ön ute i den stora sjön Väsman lockar på mig. Den har gäckat mig ända sedan jag kom hit. Jag har flera gånger paddlat bort till ön men aldrig satt min fot på dess mark. Vi har paddlat till en liten vik av ön som vi kallar för akustik-viken, för det är ett så vackert eko där. Men jag längtar efter att trampa på den stora, skogbevuxna ön.

 Idag skall det bli verklighet. De vänner som inte åkt iväg över helgen utan stannat på internatet följer med mig ut i kanoter och eka. Om en timme åker vi. Vi ska ut och grilla, festa och tälta, och jag ska kunna känna när jag vaknar imorgon att jag aldrig firat min födelsedag på ett lika härligt sätt. Förra året var riktigt härligt. Dagen då jag upphörde att vara tonåring var en ljuvlig dag för mig. Jag hoppas att de här två dagarna kommer bli något liknande, fast bättre. Aldrig förr har jag haft så många goda vänner omkring mig. Sällskapet är gott som godis och bejakar min kreativa sida på ett sätt som jag aldrig tidigare känt. Förvisso är vissa skeptiska till att tälta och hänvisar till den annalkande hösten och det luriga vädret här i trakten, men jag tänker inte låta mig stoppas. Jag ska tälta. Och förhoppningsvis ska jag också bada imorgon. Jag har inte badat på min födelsedag sedan jag fyllde.... Hmm, kan det ha varit 14? Hur som helst, söndagen den 11e september är min, det är mig det ska handla om, jag som ska styra. Jag tänker inte hållas tillbaka längre.

 Flera av mina spärrar är redan på väg att lossna. Mitt sanna jag har börjat bryta sig igenom. Den härligaste tiden, den är nu. För nu, äntligen, gör jag precis det jag vill och jag har aldrig känt mig starkare eller lyckligare! Jag blir 21. Inga ålderskriser här inte, tvärtom! Jag njuter i fulla drag av min unga, energirika, glada ålder, jag ler åt världen som ligger öppen för mig.

 Vi återvänder imorgon, troligtvis mitt på dagen någon gång, både för att vila bort aftonens festande och för att ta oss hem och laga mat. På kvällen blir det kladdkaka och annat mumsigt. Ikväll festar vi på korv med bröd, marshmallows och personligt medhavda inmunidgeringsobjekt. Grillkväll och tältning på den stora ön i den stora sjön i Dalarna, det ska bli roligt! Det låter på somliga som att de inte vågar tälta ikväll, men jag tänker göra det och jag tror inte att jag blir ensam. Vädret är ljuvligt och allt är bäddat för ett underbart firande av min tjugoförsta födelsedag. Tänk vad härligt det är att finnas! <3 :)

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards