Alla inlägg den 14 april 2012

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 14 april 2012 11:28

För andra eller tredje gången i år är nu våren kommen till Brunnsvik. Och med vårens vackra väder följer sprudlande glädje och humör! Energi. Den mörka vintern är över. Förvisso har jag slagit av på farten i mitt skrivande då jag insett att jag inte kommer hinna färdigt med boken i år. Istället tar jag vara på tiden här, vännerna och upptågen, ja varje minut! Jag sitter inte längre och skriver dagarna i ända, även om jag definitivt inte lagt pennan på hyllan. Men jag börjar misstänka att om det fortsätter i den låga takt jag nu slagit in på kommer jag bli riktigt långhårig innan det här är över.

        I början av veckan var det regnigt, grått och kallt och den trista tröttheten som vädret förde med sig sipprade in i kroppen. Men nu skiner solen, och då skiner även jag! Jag, Mari och Dan har satt som vana att ta ett morgondopp varje fredag, vilket vi började med den 30e mars och följde upp igår. Det är något visst med att springa ner i iskallt vatten, doppa sig och springa upp igen. Fötterna och vaderna hinner domna och när man torkar sig så sticker det i hela kroppen. Det, mina vänner... de e najs!

        Idag ska jag och Findus the Fabulous göra lite reklamfilmer om Brunnsvik att lägga ut på skolans hemsida för årets sökande, något som vi saknade när vi själva sökte till linjen förra året. Under vinterhalvåret hände inte mycket på skolan under helgerna men den här helgen känner jag kommer ha mycket att erbjuda! När väl de bakfulla vaknar och på något sätt återfinner sin energi. Det var för övrigt en underbart fin kväll i Folkhemmet igår, med kramkalas, milkshake och allmänt mysigt umgänge. Det känns, reflekterar jag, som att våren och solen nu har börjat göra entré i våra törstiga själar. Vila är bra, men när man sedan vaknar ur sitt vinteride... Kanske är det just  därför vintrarna är så nyttiga. För att vi ska vila upp oss under den kalla årstiden för att kunna ha energi resten av året. Jag tror det kan vara så. I nuläget, i alla fall, känns det så.


Kommande vecka får vi på Brunnsvik besök av trubaduren Jan Hammarlund. Vi Ordare har alla skrivit låttexter som vi ska jobba med medan han är här. Jag lägger upp refrängen från min egen låt (Jon the Joyful) här på sidan, så att ni, mina tålmodiga läsare, får en liten aning om vad jag skrivit.


Vi lever i ett samhälle fullt av dumma män

Det finns dumma kvinnor också, men:

Jag är Jon the Joyful och jag skuttar kring i dans

om jag bara haft en skulle jag viftat på min svans

jag är din ädle riddare med häst och sköld och lans

se djupt in i mitt öga och bländas av min glans

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards