Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Ankorna har lämnat oss

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 17 oktober 2011 09:30


Adjö Torvald

Adjö Magnus och Lasse

Adjö alla andra ankor som flugit härifrån för varmare trakter

Det vackra vädret till trots närmar vi oss kyligare akter

Ibland kan det vara svårt att skilja på för och akter

Men det är det inte jag som har sagt er

Nu är dock fören inställd på vad jag tror är rakt fram

Jag tar fram min styrka och borstar av allt damm

Vi är många här som är på väg

Trots att fram är åt olika håll för alla

Framåt rör man sig alltid

Det går inte att hindra rörelsen som är tidens gång

Även att gå i en cirkel är att ta sig fram

för vad man än når så har man nått något

Vem hade kunnat hindra eller fly

från det faktum att hösten nu flåsar oss i nacken

Ankorna flyr, men det är deras natur

Till skillnad från tama fåglar som sitter i bur

Trots att de flyr från vintern så är deras riktning fram

De flyger med mål istället för att bli jagade som lamm

Men även lammet rör sig framåt när det flyr

varesig det kommer undan eller ej

Det kan bli rivet eller gå ner sig i en myr

vilket kan hända varje kille och tjej

Skillnaden mellan människa och får

Är att människan kan berätta hur hon mår

Hon kan fly och hon kan drunkna

Men liksom alla djur så kan vi människor hjälpa

En vän som sitter fast

kanske jagad av en varg

Trots att man inte är många bast

så får man vara bra karg

om man vägrar hjälpa en människa i nöd.

Solidaritet, medmänsklighet

Det är tunga dygder, jag vet

Men den som bär dessa dygder och är klok

För henne behöver det inte bli ett ok

Det är snarare en styrka

att ge åt andra sin styrka.

Ankorna har lämnat oss, men vi står starka kvar

Vi hjälper varandra även när det blir kallt och mörkt

Vi har värme nog för alla och envar.

 
 
Ingen bild

Helena

20 oktober 2011 16:20

Hej. Gillar din blogg! <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 2 april 2014 21:22

Jag har en längre tid omedvetet väntat på rätt tillfälle. Lagt det på is, hållit mig lite i skymundan från mitt inre. Men idag kände jag att det börjar bli dags - dags att jaga rätt på Jon the Joyful. Han som bor inom mig, mitt livsglada, energirika ...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 10 februari 2014 21:19


1. Dåren. Spontan reaktion: Jag visste att de tre första korten skulle visa början av året fram till dags dato. Hade ingen aning om hur jag skulle tolka kortet förrän jag läste i häftet. 'Alla har en mer eller mindre galen sida, antingen kreativ elle...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 13 januari 2014 18:16

Jag drömde den här drömmen i höstas, några veckor in på första terminen av PA-programmet.   Jag var jagad. Först visste jag inte varför, men jag visste att De var efter mig. Jag sprang i en stad och kände mig vilse. Genom shoppingcenter och cafée...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 december 2013 23:12

Jag drömde att jag hade tre ormar som husdjur. Två av dem hade jag i ett litet kylskåp, den tredje lät jag kräla omkring och hade ingen större koll på. Av de ormar jag hade var den fria den som fick absolut mest uppmärksamhet, de andra tittade jag ba...

Av Jon Järnfot Gyllenstig - 21 september 2013 14:31

Sfinxen har svärdet och ryttaren är obeväpnad. Drottningen av Svärd är utom räckhåll. Jag borde ta vagnens tömmar, men om jag gör det snurrar lyckans hjul ur mina händer, vilket är högst paradoxalt. Och jag har aldrig haft tur på lyckohjul. Men om ja...

Presentation


Ankmossen är liten, men Gud är större

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ankmossens mötesplats


Ovido - Quiz & Flashcards